Afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines: zo doe je dat
Als je denkt aan online marketing, denk je misschien niet direct aan het optimaliseren van afbeeldingen op je blog. Toch is dit een element wat absoluut bij kan dragen aan een hogere positie in zoekmachines, en wel om de volgende redenen. Ten eerste zorgt een geschikte afbeelding ervoor dat je blogpost een goede eerste indruk achterlaat, waardoor men waarschijnlijk eerder geneigd is om de post te lezen. Verder kunnen zaken als de bestandsnaam, alt-tag én bestandsgrootte van de afbeelding invloed hebben op je positie in zoekmachines als Google. In dit artikel vind je tips om je afbeeldingen te optimaliseren voor SEO (Search Engine Optimization).
SEO: wat is dat eigenlijk?
Allereerst vraag je je nu misschien af wat SEO precies inhoudt. Als je aan zoekmachineoptimalisatie doet, betekent dat dat je je website zó verbetert, dat deze beter vindbaar wordt in zoekmachines zoals Google. Dit kun je doen door je content te optimaliseren, door technische verbeteringen toe te passen maar ook door zoveel mogelijk kwalitatieve links naar je website te laten gaan en je website goed te promoten op social media. Online marketing kun je uitbesteden aan een extern bureau, maar je kunt zelf ook aan de slag, bijvoorbeeld met het optimaliseren van je afbeeldingen.
De bestandsnaam optimaliseren
In de bestandsnaam van de afbeelding zet je de belangrijkste zoekwoorden. Google leest namelijk de bestandsnaam en niet de foto zelf. Om een bestandsnaam SEO proof te maken verwerk je er nooit spaties in maar voeg je wel eventuele serienummers toe, zodat Google alles mee kan nemen bij het ‘lezen’ van de afbeelding. Zorg dat de bestandsnaam niet al te lang is, maar dat deze wel duidelijk één of meerdere zoekwoorden weergeeft.
Gebruik alt-tags
Als de afbeelding om wat voor reden dan ook niet kan worden geladen door de browser, wordt er een alternatieve tekst getoond, namelijk de alt-tag. Het is van belang dat je alle afbeeldingen een alt-tag geeft, waarbij je simpelweg de afbeelding kort maar duidelijk beschrijft. Ook hier geldt weer dat de tekst niet te lang mag zijn. Je kunt subtiel een zoekwoord in de alt-tag verwerken, maar zorg ervoor dat je hiermee niet overdrijft. Dit wordt door Google dan namelijk al gauw als spam gezien.
Het bestandsformaat optimaliseren
Zorg ervoor dat het formaat van de foto’s past bij het type afbeelding. Voor de meeste afbeeldingen geldt dat het jpg-formaat de beste optie is, door de hoge kwaliteit hiervan. Voor icoontjes en bewegend beeld kun je het beste kiezen voor het gif-formaat en als je afbeelding een transparante achtergrond heeft kun je voor het png-formaat kiezen.
Kies relevante, kwalitatieve foto’s
Bij online marketing komt ook een stukje psychologie kijken. Bepaalde foto’s zorgen voor een grotere emotionele betrokkenheid dan anderen. Dit is bijvoorbeeld vaak het geval bij afbeeldingen waar mensen of dieren op te zien zijn. Men kijkt het liefst naar foto’s van aantrekkelijke mensen en naar foto’s van vrouwen. Daarnaast is het uiteraard van belang dat de kwaliteit van de foto goed is; dit maakt de foto automatisch aantrekkelijker om naar te kijken.